مجله باب دل

همه چیز درباره حافظه ssd

حافظه ssd مخفف کلمه Sold State Drive به معنای درایو جامدی است که حافظه غیر فرار و پر سرعت دارد. این درایو نسل جدیدی از تجهیزات ذخیره‌ساز است که در کامپیوتر و سرورها استفاده می‌ شود. این حافظه جایگزینی برای دیسک ‌های مکانیکی سنتی است و سرعت بالاتری دارد.

ساختار SSD

اجزاء اصلی SSD، Cache ، کنترلر و حافظه ذخیره اطلاعات هستند.

حافظه ذخیره اطلاعات و کنترلگر اجزا اصلی یک SSD می باشد.

* Cache: از یک حافظه کوچک DRAM با عنوان Cache یا بافر تشکیل شده است.

*حافظه ذخیره اطلاعات: در ساختار SSD ها اکثرا ازNon-Volatile NAND Flash Memory استفاده می شود.

*کنترل: وظیفه این بخش SSD برقرار کردن ارتباط حافظه داخلی با کامپیوتر است.  یکی از شاخص ترین فاکتورهای SSD نوع کنترلر استفاده شده در آن است. از انواع کنترلرها میتوان به SandForce ،Intel ، Micron  اشاره کرد که سرعت بالایی دارند.

انواع حافظه ssd

حافظه ‌های ssd با کاربردهای خاص خود به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند که در ادامه می آوریم:

۱ – حافظه‌ :SSD SATA این حافظه‌ها در ابعاد ۲.۵ اینچی هستند و معمولا در لپ ‌تاپ‌ ها به کار می روند. سرعت نوشتن و خواندن در این حافظه‌ ها به نوع رابط SATA I,II,III بستگی دارد. بیشترین سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌های  SATA III  می باشد.  

۲- حافظه‌ mSATA :این مدل‌ حافظه‌ها با ابعاد کوچکتر از حافظه قبلی است و در محصولاتی چون مینی‌لپ‌ تاپ ‌ها به کار می رود.

۳- حافظه  m2 :حافظه‌های m2 قابلیت نصب روی شکاف PCIe را داشته و از ۴ خط انتقال داده استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود نسبت به نمونه‌های دیگر سرعت بالاتری ارائه کنند. پشتیبانی از رابط‌های مختلف نظیر SATA III و PCIe 3.0 و یو‌اس‌بی ۳.۰ از نقاط قوت این حافظه‌ها در مقایسه با mSATA است.

۴. حافظه‌های ssd nvm:  در حافظه‌ جامدی که حافظه پر سرعت غیر فرار (NVMe) Nonvolatile Memory Express  نام دارد از گذرگاه ارتباطی PCIe استفاده می‌کند.

دقت کنید کاراکتر e در پایان این اصطلاح به Express اشاره دارد. در حافظه‌های NVMe ارتباط حافظه حالت جامد با مادربورد به شکل مستقیم است و به همین دلیل سرعت ارسال و دریافت آن به نسبت گذرگاه ساتا بازهم سریع‌تر است.

همه چیز درباره حافظه ssd

مزایای حافظه SSD

*سرعت بالا: حافظه SSD به نسبت هارد های HDD از سرعت بسیار زیادی برخوردارند. حتی سریعترین هارد دیسک ۱۵K  نیز نمی تواند با عملکرد SSD های NAND flash رقابت کند.

*مقاوت در برابر ضربات: از آنجا که در ساختار پیاده سازی شده این نوع از هاردها، دیسک چرخان و متحرک وجود ندارد، مقاومتشان در برابر ضربات بسیار بالا بوده و صاحبان آنها دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات مهم خود بر اثر اصابت نخواهند بود.

*دیلی های بسیار کم و عملکرد کاملا بی صدا: در مقایسه با سایر انواع رایج در بازار مصرف ذخیره کننده ها از دیلی و صدای کمی برخوردار هستند.

*مصرف کم انرژی – HDD هایی که قطعات مکانیکی را جابجا می کنند، به انرژی بیشتری نسبت به مقدار کم جریان الکتریکی منتقل شده از سلول های حافظه SSD نیاز دارند.

دوام متناسب – مقایسه دوام SSD و HDD پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. قطعات مکانیکی HDD و سطح درایو نسبت به SSD در معرض آسیب محیطی هستند ، اگرچه فناوری جدید هارد دیسک های ضد ضربه در برابر ضربه های فیزیکی است.

SSD ها نمی توانند برای مدت طولانی بدون نشتی خاموش شوند ، اما HDD های خاموش می توانند دهه ها در محیط های تحت کنترل محیط زیست دوام بیاورند. با این وجود ، دوام SSD به لطف هوش ذخیره سازی اضافه شده به کنترل در حال رشد است.

این فن آوری ها از SSD در برابر نشت داده یا خرابی محافظت می کنند و شامل کد تصحیح خطا (ECC) ، جمع آوری زباله و ذخیره خواندن و نوشتن می شوند.

همه چیز درباره حافظه ssd

معایب حافظه ssd

حافظه ssd  بازیابی سخت اطلاعات دارد.

سرعت خواندن آن از نوشتن بیشتر است.

ظرفیت حافظه SSD با در نظر گرفتن ظرفیت، قابلیت رقابت با دیسک  HDD را ندارد اما قطعا این قبیل محدودیت ‌ها موقتی هستند و در آینده ای نه چندان دور مرتفع خواهند شد.

حافظه SSD  هرچه به پایان ظرفیتش نزدیک شود سرعتش رو به کندی می رود.

تفاوت هارد ssd با hdd

در هارد  hdd  مصرف برق و انرژی بسیار بالا و به طبع با حرارت بالایی شروع به کار خواهد کرد و در نتیجه اصطلاک بالا و طول عمر کمی برای هارد ما اعمال خواهد کرد و در نقطه مقابل حافظه ssd  مصرف برق بسیار پایین و جابه جایی اطلاعات بسیار بالا تر از هارد ها می باشد و همچنین کم حجم بودن حافظه ssd نسبت به هارد ها به چشم میخورد  با همه این شرایط نرخ قیمت ذخیره سازی در هارد ها بسیار کمتر از حاظه های ssd است.

با اطلاعات داده شده کاربر نسبت به استفاده و مبلغ هزینه به راحتی می تواند انتخاب دلخواه خود را داشته باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *