مجله باب دل

صفر تا صد آنچه باید راجع به مادربرد بدانیم

صفر تا صد آنچه باید راجع به مادربرد بدانیم

در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژیی که اطرافمان پر شده از لپ تاب های باریک و شیک و سبک خریداران و وفاداران به کامپیوترهای دسکتاپ یا از آن دسته اشخاصی اند که با وجود این همه تغییرات به همان سبک قدیمی خود پایبندند . گاهی در موقعیت هایی مثل ادارات قرار می گیریم که ناگزیر به ارتقای سیستم و یا اسمبل کردن سیستم مورد نظر خودمان میشویم.

در اینجا نیاز ما به مادر برد، تنها قطعه اختصاصی کامپیوترهای دسکتاپ خود را نشان می دهد.

اگر مادر برد به درستی انتخاب شود فضای مناسبی برای عملکرد سایر قطعات فراهم خواهد شد.

پس اگر قصد خرید یک کامپیوتر دسکتاپ دارید، با همراه باشید.

نقش مادربرد در کامپیوتر ما چیست؟

مادربرد یک PBC یا تخته مدار مانند است. این برد در واقع تمامی اجزای یک کامپیوتر را در کنار هم جمع می کند و ارتباط این بخش ها را با هم فراهم می کند.

از نظر تئوری در واقع وجود مادربرد ضرورتی ندارد و شما می توانید با سیم تمامی قطعات یک کامپیوتر را به هم وصل کنید، اما در عمل این کار باعث تداخل سیگنالها، عملکرد ضعیف و از دست رفتن مقدار زیادی نیرو، انرژی و قطعات خواهد شد.

اما با این تنوع سوکت ها، تراشه های مادربرد و همینطور پردازنده های هر نسل باعث میشود تا خریداران عادی قبل از انتخاب، حتما نسبت به اطلاعات پایه آگاهی کسب کنند.

اگر در مقالات قبلی ما را دنبال کرده باشید می دانید که مادربرد اولین قطعه ای نیست که هنگام ارتقا سیستم خود باید به دنبال آن باشید، بلکه شما باید پس از خرید cpu به دنبال مادربرد سازگار با آن باشید.

برای خرید مادر برد حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر در آینده قصد ارتقا مجدد کامپیوتر خود را  ندارید، انتخاب شما باید مادربردی باشد که نیازهای معمول شما را پاسخگو باشد.

در غیر اینصورت باید محصولی انتخاب کنید که به رشد کامپیوتر شما کمک کند.

یکی از راه های آسان مقایسه و انتخاب بین چندین مادربرد استفاده از سایت Newegg می باشد.

اما قدم به قدم مراحل خرید یک مادربرد را با هم میبینیم:

1-تعیین پلتفرم

 در بحث خرید مادربرد اولین قدم تعین بودجه نیست بلکه انتخاب نوع پردازنده است که بعد به تناسب آن و نوع اتصال و سوکت های اتصال پردازنده، مادربرد را انتخاب کنیم.

معمولا اکثر کاربران به علت قدرت و عملکرد بهتر cpuهای اینتل آن ها را به رقیب، یعنی برند AMD ترجیح می دهند.

دسته ای دیگر هم به دلیل عملکرد بهتر پردازشگر گرافیکی مجتمع‌شده درون آن‌ها AMD را ترجیح می دهند.

صفر تا صد آنچه باید راجع به مادربرد بدانیم

2-تعیین سوکت پردازنده و چیپ ست

پردازنده‌های چند سال اخیر ساخته شده توسط Intel از نوع بدون پین (Land Grid Array یا به اختصار LGA) و پردازنده‌های ساخته شده توسط AMD از نوع پین‌دار ( Pin Grid Array یا به اختصار PGA) هستند و بنابراین هرکدام سوکت مخصوص به خود را دارند.

حتی بعضا ممکن است یک پردانده اینتل در سوکت مخصوص اینتل قابل نصبب باشد، اما به علت اینکه بایوس مادربرد از مدل پردازنده پشتیبانی نمی کند روی مادربرد کار نکند.

در واقع هر پردازنده فقط با مجموعه تراشه‌های مشخص سازگاری دارد که قبل از خرید باید از آنها مطلع بود و تفاوت‌ بین آنها و بازار هدف هر یک را در نظر گرفت.

برای فهمیدن اینکه آیا چیپ ست پردازنده ما با مادربرد منظورمان سازگاری دارد یا خیر، نمی‌توان قاعده‌ای کلی برای تشخیص سازگاری چیپ‌ست‌ها با هر سری از پردازنده‌ها در نظر گرفت و بهترین راهکار هنگام خرید، مراجعه به سایت سازنده پردازنده و سازنده مادربرد برای بررسی این موضوع است .

مثلا برای پردازنده‌ای از نسل هفتم مثل Core i3-7100 با جستجو در گوگل و ارجاع به سایت Intel درمی‌یابیم که مادربردهایی که از چیپ‌ست‌های سری ۱۰۰ و ۲۰۰ مثل H170 و Z270 بهره گرفته‌اند، قابلیت راه اندازی و استفاده از پردازنده‌ی ما را دارند، اما این که سری ۱۰۰ که زودتر از پردازنده‌ی ما عرضه شده، روی مادربردِ ما از چه نسخه‌ی از بایوس قادر به پشتیبانیِ پردازنده‌ی ما خواهد بود، دقیقا اطلاعاتی است که فقط در بخش Support همان مدل مادربرد در سایت سازنده قابل فهمیدن است.

بنابراین به بروزرسانی و سال ساخت بایوس مادر برد برای عملکرد درست سیستم پس از مونتاژ دقت کنید.

3-فاکتور اندازه و فرم

شما می توانید بسته به نیاز خود و فضای در اختیارتان کیس فول سایز و یا کیس های کوچکتر انتخاب کنید. به همین دلیل بسته به اندازه کیس مادربرد ها نیز در اندازه های مختلف قرار دارند.

طبعا هرچه اندازه یک مادربرد بیشتر باشد، قطعات بیشتری را می تواند کنار هم جمع کند. البته این را باید بدانید که تمامی کیس ها از فاکتور اندازه و فرم پشتیبانی نمی کنند. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که مادربرد و کیس با هم سازگارند.

4-تعداد و نوع اسلات رم

هنگامی که کامپیوتر روشن و درحال کار است به محلی موقت برای ذخیره اطلاعات نیاز دارد که همان Ram نام دارد.

اینکه به چه تعداد رم نیاز داریم بسته به استفاده شما از کامپیوتر است.

اگر یک تا دو ماژول رم برای کامپیوتر آینده تان در نظر دارید که هیچ، اما اگر میخواهید از چینش های دو یا چهار کاناله را در نظر دارید، باید بابت اسلات های رم هزینه بیشتری صرف کنید.

برای اینکه بتوانید در آینده آزادانه به حافظه خود اضافه کنید و مشکلی از این بابت نداشته باشید، مادربرد با چهار اسلات کفایت میکند.

امروزه مادر بردهای با 8 اسلات رم هم به بازار عرضه شده اند که میتوانید از آنها هم استفاده کنید اما ضرورتی ندارد.

مسئله بعدی در رابطه با نوع اسلات رم است.

برخی از مادربردهای فعلی فقط از DDR4 پشتیبانی می کنند و تعدادی دیگر فقط از DDR3. حتما در این باره آگاه باشید تا رم ناسازگار با مادربرد خود تهیه نکنید.

چراکه انواع رم در تعداد پایه‌ها با هم تفاوت دارند، اما آخرین نکته در این باره حداکثر فرکانس پشتیبانی شده توسط مادر برد می باشد.

اگر فرکانس رم توسط مادربرد پشتیبانی نشود عملا با سرعت کمتری کار خواهد کرد و فقط هزینه اضافی به خود تحمیل کرده اید.

5-اتصال GPU

مهم ترین هدفی که می تواند خریدار را پایبند به کامپیوتر دسکتاپ نگه دارد و او را از خرید لپ تاب منصرف کند، قدرت پردازش گرافیکی است.

همگی بر این موضوع توافق دارند که کارت گرافیک حرفه ای بدون هیت سینک خوب و چند عدد فن و ورودی برق مجزا ناقص است و فقط یک کارت گرافیک دسکتاپی تمامی این ویژگی ها را دارد.

بیشتر GPU ها توسط PCIE ها (خصوصا اسلات های X16) متصل میشوند به علاوه، جدید ترین GPU ها به PCLE 3.0 یا جدید تر نیاز دارند. نکته نهایی پهنای هر اسلات است و اکثر GPU ها به اندازه دو اسلات پهنا نیاز دارند.

هنگام خرید حتما از یکسان بودن مشخصات مادربرد و GPU اطمینان حاصل کنید.

همچنین اگر می خواهید بیش ازیک یا دو GPU را به مادربرد وصل کنید به دو اسلات PLCE و یک مادربرد مناسب نیاز دارید.

6-قابلیت اورکلاک

اورکلاک (افزایش سرعت کلاک یکی از اجزای سخت افزار) در مادربردهایی که توانایی این کار را دارند، باعث می شود تا از مدار تغذیه حرفه ای تری در مقایسه با مادربردهای معمولی استفاده شود.

این ویژگی به طبع موجب صرف انرژی بیشتر و در نهایت هزینه بیشتر میشود.

بنابراین اگر قصد این کار را ندارید بهتر است از مادربردهای مخصوص این کار صرف نظر کنید و بیهوده هزینه اضافی برای خود نتراشید!

در نهایت این را بدانید که مادربردها قطعات بسیار پیچیده ای هستند که بالطبع ویژگی های زیادی دارند که راجع به هریک از آنها می توان ده ها خط نوشت، اما آنچه که برای خرید مادربرد لازم و ضروری بود ما در این راهنما به آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *