مجله باب دل

فاکتورهای انتخاب رم خوب

حتما برای شمایی که مهندس کامپیوتر نیستید یا آشنایی کاملی با حوزه آی تی ندارید هم پیش آمده که موقع خرید یک قطعه کامپیوتری دچار سردرگمی بشوید . در این مقاله در نظر داریم که بدون استفاده از اصطلاح سخت و تخصصی و خیلی مختصر هر اون چیزی که باید در رم به دنبالش باشید رو براتون توضیح بدیم.


اعداد مختلفی که روی یک محصول هست برندهای مختلفی که در بازار وجود داره، شکل فیزیکی و اندازه های متنوع همه اینا باعث میشن که موقع خرید یک قطعه جدید دنبال کسب اطلاعات باشین تا خودتون بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشین.

مواردی که در این مقاله خواهید خواند:

1-حافظه موقت یا رم چیست؟

2-سایز و فرم ساختاری

3-نسل حافظه

4-ظرفیت رم و پیکربندی

5-فرکانس و سرعت رم

6-معرفی برترین برندهای تولید کننده رمد

قبل از هرچیزی بهتره که بدونیم محصولی که به دنبال خرید اون هستیم دقیقا چه کارایی داره؟

1-حافظه موقت یا رم چیست؟

ممکنه براتون اتفاق افتاده باشه که بخواین کامپیوترتون رو آپگرید کنید اما به دلیل هزینه بالای پردازنده ها و کارت گرافیک های قوی از این کار منصرف شده باشید.

در این حالت بهترین کار برای شما این هست که حافظه رم کامپیوترتون رو بروز رسانی کنید.ا

ین کار هم باعث بهبود عملکرد سیستمتون شده و هم سرعت رایانه تون رو بالا میبره،اما یک انتخاب خوب مستلزم اینه که با داشتن اطلاعات کافی از سیستمتون بهترین گزینه پیش روی خودتون رو انتخاب کنید.

با مطالعه این راهنما در پایان بهترین انتخاب رو داشته باشید!

2-سایز و فرم ساختاری

اولین چیزی که در خرید به چشم ما میاد سایز و شکل ظاهریه. ممکنه در فروشگاه های اینترنتی مختلف رم های متفاوتی دیده باشین اما ندونین که آیا برای سیستم شما قابل استفاده هست یا نه؟

حافظه های رم دو ساختار کلی دارند :

1-DIMM:که ابعاد بزرگتر و کشیده تری دارند و به همین دلیل در کامپیوتر های دسکتاپ استفاده می شوند.

2-SO-DIMM: که کوچکتر هستند و در لپ تاب و کامپیوترهای ALL IN ONE به کار می روند.

 این دو ساختارشباهت های تکنولوژیکی و کاربرد زیادی دارند و تفاوت آنها تنها در سایز این ماژول هاست.

3-نسل حافظه:

مادربردهای امروزی از نسل رم های DDR پشتیبانی میکند و عدد جلوی آن مشخص میکند که این تکنولوژی در کدام نسل خود بسر میبرد. این موضوع روی سرعت حافظه اصلی تاثیر مستقیمی دارد و هر نسل نسبت به نسل قبلی خود سریعتر است، برق کمتری مصرف میکند و زمان تاخیر کمتری دارد.

برای اینکه رم با  دستگاه شما سازگاری داشته باشد حتما باید دقت کنید تا مادربرد شما از حافظه شما پشتیبانی کند.مثلا هیچ وقت کامپیوتری که برا ی استفاده از رم DDR3 طراحی شده با رم DDR4 سازگاری نخواهد داشت.

برای اینکه بتونید از نوع حافظه ای که مادربرد کامپیوترتان پشتیبانی میکند مطلع شوید،میتوانید از روی زمان خرید آن و جدول زیر استفاده کنید:

زمان خرید

مدل حافظه کامپیوتر

سال 2002 میلادی (1381 شمسی)

DDR

اواسط سال 2002 میلادی

DDR2

سال 2007 (1386 شمسی)

DDR3

سال 2014 (1393 شمسی)

DDR4

4-ظرفیت رم و پیکر بندی

حافظه یکی از اصلی ترین ویژگی های رم است که با افزایش آن سرعت رم نیز افزایش پیدا میکند. در دنیای امروز که تبادل اطلاعات به این سرعت و حجم در هر دقیقه در حال انجام است دیگر رم های با ظرفیت پایینتر از 8 گیگابایت حتی برای کامپیوترهایی که ی سری کارهای روتین مثل بازکردن چند فایل ساده ورد یا ….. با آنها انجام می دهیم پیشنهاد نمیشود. در مورد سیستم های گیمینگ که هم به دلیل اهمیت پردازش بالا و حجم دیتای بالاتر حتما به فکر خرید حافظه ای بیش از 16 گیگ باشید.

نکته: در حالت کلی این موضوع را در نظر داشته باشید که بین انتخاب حافظه سریع تر با ظرفیت کمتر و حافظه کندتر با ظرفیت بیشتر حتما ظرفیت بیشتر را انتخاب نمایید به خصوص در گیمینگ.ظرفیت حرف اول را در دنیای حافظه می زند!

چینش و پیکر بندی فاکتور انتخاب بعدی ماست.رم های تک،دو و چهار کاناله انواع رم های موجود در بازارند که هرکدام ویژگی و کارکرد خاص خود را دارند.

اما به طور کلی با افزایش تعداد کانال ها پهنای باند در دسترس افزایش خواهد داشت.به طور مثال شما میتوانید به جای خرید یک رم 16 گیگابایتی تک کاناله  از دو عدد رم 8 گیگابایتی  در حالت دو کاناله استفاده کنید تا علاوه بر افزایش پهنای باند در دسترس،کاهش هزینه،تعویض ساده تر رم معیوب در آینده و سرعت بالاتر را نیز تجربه حواهید کرد.

5-فرکانس و سرعت رم

هر نسل رم را با سرعت های گوناگون موجود در بازار میتوانید خریداری نمایید.

مثلا رم DDR4 دارای فرکانس  2133 مگاهرتز است اما در سرعتهای 2400،3000،3200،3600 در بازار موجود است که بهترین انتخاب رم با سرعت بالاتر است اما توجه داشته باشید که مادربرد و CPU سیستم شما از این سرعت پشتیبانی کند.

همچنین به تطابق فرکانس قابل پشتیبانی توسط سیستمتان با فرکانس رم حتما دقت نمایید.در صورتی که فرکانس رم از حداکثر فرکانس پشتیبانی شونده توسط مادربرد سیستم بیشتر شود،حافظه رم با سرعتی کمتر از سرعت اصلی خود کار خواهد کرد.

مقدر رم مورد نیاز من چقدره؟

1-رم دو گیگابایت:

این رم برای نصب ویندوز 7و8 روی سیستم و انجام حتی بعضی کارهای روزمره مثل کار با فتوشاپ و کورل رو هم جواب میده اما هنگام باز کردن تب های زیاد توی مرورگر کروم یا فایرفاکس یا اجرای همزمان چند برنامه  قطعا به مشکل بر میخورید!

2-رم 4 گیگابایت:

این مقدار رم از پس خیلی کارهای روزمره بر میاد و مشکلی ایجاد نمی کند.این مقدار همون میزان رمی است که در تمام لپ تاب ها با پردازنده core i پیش بینی شده و نشون میده که نرم افزارهای جدید و استفاده همزمان آنها حداقل به این میزان رم احتیاج دلرند

نکته:توجه داشته باشید که برای استفاده از همه این 4 گیگ باید سیستم عامل شما 64 بیتی باشد چون در نسخه 32 بیتی 2.6 تا 3.5 گیگ از این مقدار را شناسایی و در دسترس قرار می دهد.

3-رم 6 تا 8 گیگابایت: این مقدار رم برای کار با نرم افزارهای گرافیکی سنگین مثل After Efect  و گیمینگ کاملا مناسبه و برای نصب نیاز به سیستم عامل 64 بیتی دارد.

4-رم 16  به بالا: این مقدار رم برای خیلی از کارهای معمولی و حتی گرافیکی مثل فتوشاپ بی مصرفه و این تصور که با نصب حافظه خیلی بالا فتوشاپ سریع تر کار می کند درست نیست بلکه عوامل دیگری مثل کارت گرافیک و پردازنده نیز در این امر دخیل هستند.ضمن اینکه رم 4 گیگابایت برای برنامه فتوشاپ کفایت میکند.

جمع بندی:

در حالت کلی

1-برای خرید رم اول به حافظه و سپس به سرعت آن دقت کنید.همچنین در صورت استفاده از دو رم به صورت همزمان حتما هر دو را از یک برند تهیه کنید تا موجب بروز صفحه مرگ آبی در سیستم حود نشوید

2-همچنین نسل حافظه در هر دو رم یکسان باشه مثلا هردو DRR3 یا هر دو DRR4 باشند.

3-هر دو رم ترجیحا هم سرعت باشند چون همیشه اولویت با سرعت پایینتره و اگه باس یکی از رم ها 1333 و دیگری 1600 باشد،هر دو با سرعت 1333 کار خواهند کرد.

4-همچنین همواره حواستون به حداکثر سرعت قابل پشتیبانی توسط مادر بوردتون باشه چون اگر حتی رمی با سرعت 2000 مکاهرتز بر ثانیه هم تهیه کنید اما حداکثر سرعت مادربردتون 1333 باشد،رم با سرعت 1333 شروع به کار خواهد کرد.

اما در ادامه به معرفی بهترین برندهای حافظه و خصوصیات آنها میپردازیم.

هرکسی بنا به تجربه خودش یا توصیه اطرافیان ممکنه یک برند رو توی این زمینه بهتر بدونه اما ما بنا بر تجربه کاری و بازخورد مشتریانمون پر بازدید ترین اونها رو در ذیل آوردیم:

1-kingston

یک شرکت آمریکایی چند ملیتی  مرتبط با فناوری رایانه است که  بیش از 3000 کارمند در سراسر جهان استخدام کرده است.

این شرکت بزرگترین  تولید کننده ماژول های حافظه DRAM  است و تقریبا 68% سهم بازار جهانی این ماژول ها را در سال 2017 از آن خود کرد.

رم های برند کینگستون سازگاری بالایی دارند این محصولات 95% مواقع با مادر بورد ها و سی پی یو های مختلف سازگاری داشته و احتمال کمی وجود داره که رم های کینگستون حراب بشن اما یکی از ویژگی های بد این نوع رم ترکیب سخت دو تا  رم از این برند می باشد.

ازلحاظ عملکرد برند کینگستون با برندهای بزرگ Corsair و G-skill با قیمت پایین تر در رقابته از جمله سری HyperX این برند قدرتمندترین رم کامپیوتر موجود در بازار می باشد.

2-G Skill

 یک کمپانی سخت افزار رایانه تایوانی است که از سال 1989 کار خود را آغاز کرد اما از سال 2003 به طور تخصصی به تولید و طراحی رم های کامپیوتری پرداخت. طی گذشت زمان و پیشرفت این کمپانی علاوه بر تولید رم قطعاتی مانند موس،هدست و …. را نیز در دستور کار خود قرار داد.

3-Kingmax 

یک کمپانی سخت افزارکامپیوتر تایوانی است  که در سال 1989 تاسیس شد که موفق به کسب ISO-9001 و Taiwan Excellence Award در سال 1999 شد که این نشان دهنده موفقیت این کمپانی در عرصه تولید محصولات حافظه می باشد و تا به امروز سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را در این امر به خود اختصاص داده است.

4-Apacer:

یک کمپانی سخت افزارکامپیوتر است که در سال 1997 در تایوان تاسیس شد. دسترسی به بهترین شعاری است که در زیر مارک محصولات اپیسر دیده میشود اما این کلمات تنها د رحد شعار باقی نمانده و طی این سالها این کمپانی با نوآوری،کیفیت بالا و به روز بودن،خدمات عالی به مشتریان و از همه مهم تر قیمت پایین شعار خود را به مرحله عمل رساندند.

Geil:

این کمپانی در سال 1993 تاسیس شد و با تست ic های خود و بهره مندی از بخش QC در کنترل ic ها برای رمها به یکی از قابل اعتمادترین ها درحافظه ماژول در دنیا تبدیل شده است.این کمپانی در حال حاضر در زمینه حافظه موقت (رم) کامپیوتر، منبع تغذیه کامپیوتر برای گیمرها و سایر کاربران کامپیوتر مشغول فعالیت می باشد.

Twinmos:

این شرکت سخت افزار کامپیوتری تایوانی کار خود را از سال2001 آغاز کرده و پس از کسب مدارک لازم از شرکت های معتبر آمریکایی کار خود را در زمینه حافظه های رم آغاز کرد.این کمپانی شعار “نوآوری،کمال و کیفیت” را سرلوحه کار خود قرار داد و پس از مدت کوتاهی باتوجه به کیفیت قابل قبول کمپانی های بزرگ به شهرت جهانی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *