مجله باب دل

معیار های خرید بهترین حافظه SSD

معیارهای انتخاب خرید بهترین و کاربردی ترین نوع حافظه اس اس دی

معیار خرید بهترین حافظه SSD

   درایورهای حالت جامد یا همان Ssd ها می توانند سرعت رعد و برق را برای رایانه شما برای راه اندازی و اجرای برنامه ها در مقایسه با هارد دیسک های سنتی ارائه دهند. اگر هنگام راه‌اندازی سیستم یا اجرای برنامه‌های سنگین، از آیکون‌های شلوغ روی رایانه شخصی‌تان ناراحت هستید، SSD بهترین گزینه برای شما خواهد بود. وقتی حافظه را از هارد دیسک سنتی به اس اس دی تغییر می‌دهید سیستم شما خیلی سریع بوت می شود و می‌توانید حداقل 15 تا 25 ثانیه در زمان بوت شدن سیستم صرفه‌جویی کنید. اکثر برنامه های شما فوراً با حافظه اس اس دی بارگذاری می شوند و جابجایی و حذف فایل ها به سرعت انجام می شود. بیایید مواردی را که قبل از خرید درایوهای SSD باید بدانید را بررسی کنیم.

۱.ظرفیت دیسک SSD

   وقتی SSD را برای لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ خود خریداری می‌کنید، می‌توانید اس اس دی خود را برای سیستم‌عامل و برنامه‌ها و HDD ثانویه را برای داده‌های خود در پیکربندی درایو دوگانه نگه دارید. اگر قصد دارید کل هارد دیسک خود را با یک اس اس دی جدید (پیکربندی تک درایو) جایگزین کنید، نمی توانید با اندازه کوچکتر استفاده کنید. یک SSD با 250 گیگابایت باید نقطه شروعی برای کامپیوتر شما باشد تا از سیستم عامل، برنامه و مقدار کمی داده مراقبت کند. بین اندازه و قیمت SSD تعادل وجود دارد. می‌توانید از درایو حالت جامد داخلی 256GB گیگابایتی Addlink S20 SATA 2.5 اینچی در وب سایت باب دل دیدن کنید.

2. عملکرد SSD

   سازندگان عملکرد SSD مربوط به خواندن متوالی و سرعت نوشتن متوالی را مشخص می کنند که معمولاً در خواندن تا 500 مگابایت بر ثانیه و در نوشتن کمی کمتر می شود. ابزارهای خوبی برای بررسی عملکرد SSD شما وجود دارد و می توانید سلامت حافظه اس اس دی خود را با این ابزارها بررسی کنید. فرآیند خواندن متوالی نوشتن با بلوک های بزرگ به هم پیوسته از داده ها برای اندازه گیری عملکرد اس اس دی انجام می شود. Samsung Pro قابلیت خواندن متوالی تا 550 مگابایت بر ثانیه و نوشتن متوالی تا 520 مگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد. به طور معمول، حدود 50٪ از عملیات خواندن-نوشتن برای یک کاربر واقعی متوالی خواهد بود. در حالی که اطلاعات فوق برای اس اس دی های SATA قابل استفاده است، SSD های پیشرفته M.2 می توانند تا 3.6 گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی داشته باشند.

3. نرخ انتقال تصادفی داده SSD

   SSD Random Write Speed ​​و Random Read Speed ​​معیار دیگری برای سنجش عملکرد SSD است. تست خواندن/نوشتن تصادفی با بلوک‌های کوچک در مکان‌های تصادفی روی درایو انجام می‌شود. به طور معمول، حدود 25 درصد از عملیات خواندن و نوشتن برای یک کاربر واقعی تصادفی خواهد بود. Samsung Pro یکی از بهترین SSD های است که سرعت خواندن متوالی 550 مگاپیکسل در ثانیه را ارائه می دهد که در آن سرعت خواندن تصادفی به 100K IOPS و سرعت نوشتن تصادفی تا 90K IOPS کاهش می یابد.

4.حافظه فلش SSD

   درایوهای حالت جامد مبتنی بر حافظه های فلش با سطوح مختلف حافظه NAND هستند.در SSD هنوز دامنه پیشرفت به بلوغ کامل نرسیده است، تولیدکنندگان هر روز فن‌آوری‌های پیشرفته و تکنیک‌های تولید کارآمد را برای بهبود عمر و عملکرد درایو خود به ارمغان می‌آورند.

5. طول عمر درایو اس اس دی (SSD Endurance MTBF)
   (قابلیت اطمینان) میانگین زمان بین خرابی ها (MTBF) تخمین سازنده از کل ساعات کار محصول ارسال شده تقسیم بر تعداد واحدهای ناموفق است. MTBF طولانی همیشه نشانه مفیدی است اما هیچ تضمینی برای ماندگاری محصول تا این حد نیست. قابلیت اطمینان SSD ها در محدوده چند میلیون ساعت قرار دارد. اگر با تغییر دادن SSD خود آشنا نیستید، لطفاً ابزار Tools to Tweak-SSD and Recover Performance Back on Laptop خود را بررسی کنید.
 
6. پشتیبانی از SSD TRIM
   پشتیبانی از TRIM با پاک کردن فایل‌های حذف شده، به حفظ عملکرد SSD همیشه یکسان کمک می‌کند. این فرآیند جمع‌آوری زباله پس‌زمینه تأخیر را کاهش می‌دهد و عملکرد درایو را بهبود می‌بخشد. اکثر سیستم عامل های مدرن ویندوز و مک، SSD TRIM از خود سیستم عامل مراقبت می کند. اما SSD برای سیستم‌عامل‌های قدیمی مانند ویندوز XP، باید دیسکی بخرید که ویژگی TRIM را در داخل SSD ارائه می‌دهد.
 
7. کد تصحیح خطا (ECC)
   کدهای تشخیص و تصحیح خطا در SSD ها برای محافظت از داده ها در برابر خرابی استفاده می شود. اگر انتخابی برای انتخاب آنچه می خواهید در مورد ECC دارید، همیشه از SSD با ECC استفاده کنید. از آنجایی که کد تصحیح خطا یک چیز اجباری نیست، درایوهای SSD ارزان‌تر معمولاً همراه با آن نیستند. برای دریافت چنین ویژگی‌های محافظت از داده‌ها، می‌توانید به دنبال برخی SSD مناسب باشید.
 
8. رمزگذاری SSD
   اکثر SSD ها رمزگذاری سطح AES را با 256 بیت ارائه می دهند. اگر قصد دارید از SSD برای نوشتن داده های حساس به غیر از بارگیری سیستم عامل استفاده کنید، باید نگران این موضوع باشید. اکثر SSD ها با روش های رمزگذاری تمام وقت بارگذاری می شوند. درایوهای رمزگذاری خودکار (SED) آن دسته از SSDهایی هستند که دارای رمزگذاری AES 128 بیتی یا 256 بیتی هستند تا از اطلاعات SSD شما در برابر هر گونه اعمال مخرب محافظت کنند. در زیر چنین SSD درایو رمزگذاری خودکار (SED) سامسونگ وجود دارد که می توانید به دنبال آن بگردید.
 
9. نام تجاری SSD، گارانتی و پشتیبانی
    سازندگان به تلاش برای بهبود سخت افزار و سیستم عامل در SSD ادامه می دهند. در حالی که SSD خود را انتخاب می کنید، خرید جدیدترین برند شناخته شده فناوری برای عمر طولانی تر و عملکرد بهتر خوب است. ما چند SSD را بر اساس تجربه و نظرات کاربران لیست کردیم.
برند های 
ادلینک(Addlink) و …جزو برندهای تجاری معتبر با فناوری جدید هستند. همچنین، شما میتوانید این برندهای قابل اعتماد را با گارانتی های به نام معتبر در ایران از وبسایت باب دل خریداری کنید.

10. رابط سخت افزاری SSD
   رابط سخت افزاری یک رابط بر روی حافظه اس اس دی است که می توانید از آن برای اتصال آن به PC یا لپ تاپ خود استفاده کنید. اس اس دی ها با رابط Serial ATA (SATA) یا رابط M.2 عرضه می شوند. سرعت انتقال می تواند در نسخه های SATA متفاوت باشد. اجازه دهید نگاهی عمیق به رایج ترین نوع رابط سخت افزاری SSD بیندازیم تا در حال حاضر بهترین را برای رایانه شخصی خود انتخاب کنیم.
 
 SSD ساتا:
   اس اس دی ساتاهای جدید تا SATA III پشتیبانی می کنند که سرعت انتقال 6 گیگابایت را ارائه می دهد.  SATA II قادر به انتقال 3 گیگابایت است، در حالی که SATA I محدود به 1.5 گیگابایت در انتقال داده است. حتما قبل از خرید لطفاً سرعت انتقال داده رایانه خود را بررسی کنید. ما توصیه می کنیم که شما بالاترین سرعت ممکن را خریداری کنید زیرا نسخه های SATA با نسخه های قبلی سازگار هستند. حتی اگر یک درایو SATA III بخرید، با سخت افزار SATA I PC شما کار می کند.
 
M.2/NVMe/PCIe:
   اگر لپ تاپ یا کامپیوتر شما دارای اسلات M.2 SSD یا پورت NVMe/PCIe است، می توانید به سراغ SSD های M.2 بروید. با این حال، SSD های M.2  گران تر از SATA SSD هستند. این مقدار پول قطعا ارزشش را دارد زیرا SSD های M.2 بسیار سریع تر از بقیه هستند. می توانید سرعت انتقال 4 گیگابیت بر ثانیه را دریافت کنید. در دسته M.2، سه نوع کانکتور بر اساس “کلیدگذاری” وجود دارد. محل بریدگی در پین های کانکتور به طور کلی متفاوت است و باید مطمئن شوید که در حال خرید SSD M.2 مناسب با کلید مناسب برای رایانه شخصی خود هستید.
SSD کلید
B SSD کلید
M SSD کلید

mSATA:
   سپس نوع سوم رابط SSD وجود دارد – SSD های mSATA اساساً SSD های کوچک و جمع و جور (مانند M.2) با کانکتور SATA هستند. کانکتورها SATA هستند، بنابراین می توانید فقط با رابط SATA از آنها استفاده کنید. از سوی دیگر، می توانید از SSD M.2 در رابط SATA با یک محفظه استفاده کنید. SSD های mSATA به سرعت SSD های M.2 هستند، اما تنها تفاوت آن ها در اتصال است.
 
11.فرم فاکتور SSD 
   اگر در حال برنامه ریزی SSD برای دسکتاپ خود هستید، نیازی به نگرانی در مورد فرم فاکتور SSD نیست. برای لپ تاپ خود، باید اندازه اسلات موجود را بررسی کنید (این اسلات معمولاً یک اسلات 9 میلی متری خواهد بود). اکثر SSD ها با ضخامت 7 میلی متر عرضه می شوند و اگر یک اسلات HDD با ضخامت 9 میلی متر روی لپ تاپ خود دارید، می توانید SSD را با حلقه فاصله قرار دهید. اگر قصد خرید SSD mSATA را برای کامپیوتر خود دارید، در مورد فرم فاکتور نگران نباشید،اندازه آنها بسیار فشرده است. این نوع SSD می تواند درست در فضای یک SSD/HDD معمولی 2.5 اینچی کوچکتر قرار بگیرد. در مورد درایوهای SSD M.2، اگر یکی را دریافت کردید، مطمئن شوید که مادربرد رایانه شما فضای کافی در کنار اسلات NVMe برای همراهی SSD جدید دارد. حتی با وجود اینکه هنوز کوچکتر از دو مورد دیگر است، مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن SSD در آن وجود دارد.
 
خرید یک SSD جدید کاملا بر اساس نیاز شما است. اگر می‌خواهید دسترسی سریع‌تر و امنیت بیشتری روی داده‌هایتان داشته باشید، انواع خاصی از حافظه وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. به دنبال پورت سازگار باشید و یک SSD مناسب بخرید. توصیه می‌کنیم یک پیکربندی درایو دوگانه را با SSD جدید خود برای سیستم‌عامل و برنامه‌ها و درایو قدیمی برای داده‌ها پیکربندی کنید. حتی اگر SSD خود را گم کنید، امنیت داده‌هایتان را تضمین می‌کند. قانونی نانوشته میگوید همیشه یک نسخه پشتیبان نگه داشته باشید.
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *